Du har en enorm potential

Dagens inlägg är delvis kopplat till mitt senaste inlägg ”status” (så om du inte har läst det inlägget ännu, så kan du läsa det innan du börjar läsa detta). I inlägget så fastslog jag att status är meningslöst att sträva efter, eftersom vi redan har den högsta möjliga statusen, som också är oföränderlig. Jag kan tänka mig att följande fråga kan uppstå vid ett sådant här påstående: Om vi redan har en så enormt hög status, ska vi då bara luta oss tillbaka och nöja oss med det?  Mitt svar på den frågan är: Naturligtvis inte! Vi behöver inte sträva efter att skapa oss ett värde eller status, men det finns trots det mycket vi bör sträva efter. Något jag tror är oerhört viktigt (kanske till och med det viktigaste) för oss att sträva efter här i livet, är: att uppnå vår fulla potential.    


När Gud skapade dig, så byggde han samtidigt in en enorm och fantastisk potential att göra gott, inom dig. Vi ska dock inte känna något krav på oss att uppnå vår potential, för det kravet ställer inte Gud på oss. Vi ska istället försöka uppnå vår potential, av en vilja att visa Gud att han inte la denna potential inom oss förgäves. Han fyllde oss med vår potential för att han ansåg att den behövdes. Därför borde vi göra allt vi kan för att den inte ska gå till spillo.


Men hur uppnår man sin fulla potential? Jag tror att det enbart är med hjälp av Gud som vi kan göra det. Eftersom det var Gud som fyllde oss med denna enorma potential så är det också ytterst han som är det enda verktyget, som till fullo kan släppa ut denna potential.


Tro på den potential som Gud har lagt inom dig, och tro på hans på hans kraft att också frigöra den. Släpp alla krav, var dig själv och sök Gud. Då kommer Gud också att hjälpa dig att låsa upp, och släppa lös potentialen inom dig. Antingen sakta men säkert, eller också med dunder och brak.    


Det finns en enorm och fantastisk potential i just dig!  Det finns också en Gud som vill lösgöra denna flod av potential som finns inom dig. Han vill öppna dammluckorna på vid gavel, så att floden kan forsa fram.  Det är bara han som kan få dammen att rämna. Låt honom göra det! Det är båda du och han värd. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0