Hantverkare

När man bygger ett hus är det bäst att man låter snickare som har kunskapen om hur man bygger ett hus, göra det. Om jag själv skulle bygga ett, så skulle det förmodligen bli obeboeligt. Vet man inte hur man bygger ett hus gör man klokt i att lita på den som vet hur man gör. Snickare vet hur man bygger bra och fina hus (de flesta i alla fall), medan jag inte vet någonting. Skulle jag då bestämma mig för att jag vet bättre och t.ex. lägga golvet i köket på egen hand, så skulle resultatet inte bli något vidare. Jag skulle säkerligen ångra mig rejält när golvet är iskallt eftersom isoleringen är dålig och när jag upptäcker att det är stora glipor mellan golvplankorna. Golvet hade blivit mycket bättre om jag hade låtit en fackman lägga det.

 

Med bakgrund av detta, tänk dig att ditt liv är ett hus. Jag tror att vi har ritningen till hur man bygger ett vackert hus som håller i ur och skur. Denna ritning är Bibeln. Följer vi ritningen så kommer också huset bli fantastiskt. Vad vet vi själva egentligen om hur man skapar ett bra liv? Borde vi inte istället lita på den som skapade livet från första början? Gud är den som vet bäst hur vi ska bygga våra hus, därför borde vi lita på honom och ge honom utrymme att göra det.


C.S Lewis sa något vi borde tänka på när vi börjar ifrågasätta vad Gud håller på med och tror att vi vet bättre: "When you are arguing against Him you are arguing against the very power that makes you able to argue at all."       


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0