3D-tavla

Ibland så händer saker som vi inte förstår. Saker som vi inte kan fatta varför det skulle hända. Saker vi inte kan finna någon mening bakom. Sådana saker händer, sådant är livet. Har ni sett en 3D-tavla någon gång? Det finns två olika sorters 3D-tavlor (vad jag vet). På den ena sorten så ser man en bild, men tar man något steg i sidan så ser man en helt annan bild. På den andra sorten ser man en helt vanlig bild, men om man tittar tillräckligt länge och lägger fokuset på rätt sätt, så blir bilden helt plötsligt en 3D-bild. Samma bild kan ge två helt olika bilder beroende på vilket perspektiv man har. Tittar man bara på bilden, så ser man inte att bilden har en annan sida också. Jag tror att det är precis så här med livet. Ibland så händer saker vi inte kan se någon mening med, eller förstå varför detta skulle hända. Utifrån vårt perspektiv kanske det kan te sig såhär, men det kan också vara så att om vi tar ett steg i sidan så kanske det finns ett perspektiv som kan sprida ljus över situationen. Ibland kan detta perspektiv vara oerhört svårt att se, kanske till och med omöjligt att upptäcka.


I gymnasiet hade jag en psykologibok med en 3D-bild (av den andra varianten) på framsidan. Folk sa det i alla fall, för trots otaliga gångers stirrande på den där boken så uppenbarades aldrig någon 3D-bild för mig. Det gjorde det för en del andra, men för mig så förblev det en konstig och osammanhängande bild som egentligen inte sa mig någonting. 3D-bilden föreställde tre människor (har jag för mig att folk sa att den föreställde), något som sa mycket mer om varför bilden såg ut som den gjorde. Alltså, trots att jag inte kunde se 3D-bilden så fanns den uppenbarligen där. Tänk om det är likadant med livet, att det finns ett perspektiv som sprider ljus över den bild vi ser. Jag tror i alla fall att det är så. Ibland så kan det vara svårt för oss att se att det finns något som kan förklara en situation, men i sådana lägen tror att jag att vi helt enkelt måste lita på att den där 3D-bilden finns där någonstans.


Jag menar inte att denna liknelse på något sätt bevisar att det finns ett annat perspektiv som kan förklara saker och ting, men däremot tycker jag att den här liknelsen visar att man inte kan utesluta att 3D- bilden finns. Står du och tittar på en tavla och inte ser en 3D-bild, så innebär inte det att 3D-bilden inte finns. Att du utifrån dit perspektiv inte kan se någon mening med något, säger inte att det inte kan finnas ett större perspektiv som exakt kan förklara varför världen ser ut som den gör.               


Kommentarer
Postat av: Marlene

Väldigt bra bild! Jag har någon sådan bok hemma med 3D-bilder, men har aldrig riktigt lyckats heller..

2010-10-06 @ 14:46:55
URL: http://metrobloggen.se/acupofh

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0