Det ultimata kärleksbeviset

När jag tänker på Jesus liv på den här jorden, så ser jag det som en omöjlighet att han inte skulle bry sig enormt mycket om varenda människa på den här jorden. Gud kom ner till jorden och blev som en av oss. Gud blev människa genom Jesus och blev, av sin egen skapelse: förnedrad, torterad och dödad. Detta gjorde han för vår skull. Han kunde välja att göra exakt vad som helst (då menar jag också bokstavligt talat exakt vad som helst), men för vår skull så valde han att genomlida allt detta. Enligt mig är det omöjligt att Gud bara skulle bry sig lite halvt om oss eller bara bry sig om vissa människor. Ett sådant tänkesätt går helt enkelt inte ihop med vad Gud faktiskt gjorde genom Jesus för tvåtusen år sedan. Med Jesu liv i åtanke så är det enligt mig helt enkelt omöjligt att tänka att lidande på något sätt skulle bero på Guds illvilja eller bristande engagemang.


Om det Bibeln berättar om Jesus är sant, så finns det inte en chans att Gud tvåtusen år senare har slutat bry sig om oss. Om det ens är möjligt så måste Gud bry sig ännu mer om den här världen nu, än han gjorde innan Jesus kom hit. Genom Jesu död så satte Gud verkligen ett värde på den här världen. Gud gjorde oss värdiga att dö för och något högre värde än det kan den här världen omöjligt få. Att tro att Gud inte verkar bry sig längre efter att ha satt detta skyhöga värde på oss, går helt enkelt inte ihop. Antingen så bryr han sig inte alls eftersom han inte finns, eller så finns han och bryr sig då något enormt mycket om oss. Enligt mig kan det inte finnas något mellanting.


Om du någon gång befinner dig i en situation då du känner dig övergiven, sätt dig då och fundera över Jesu liv och vad han faktiskt genomled för din skull. Då är jag övertygad om att du också kan se att det inte finns en chans att Gud har övergivit dig eller av illvilja låtit dig hamna i den här situationen. Då tror jag att du också kommer att se att Gud i detta nu ser på dig och den situationen du befinner dig i, och att han inte ser dig med en dömande blick, med en krävande blick eller med en föraktande blick, utan enbart med kärlekens blick.


Jesu liv på den här jorden var från början till slut en enda lång kärleksförklaring till oss människor. Jesu liv är det ultimata kärleksbeviset från Gud till oss människor, och det är ett kärleksbevis så oerhört starkt att dess giltighet gäller än idag och kommer att gälla för all framtid. Det kärleksbeviset är också mer än tillräckligt starkt för att också innefatta just dig!   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0