Det viktigaste

Jesus fick frågan en gång om vad som är viktigast för människan att göra. På detta svarade Jesus att det absolut viktigaste är att man ska älska Gud med hela sitt hjärta, av hela sin själ, av hela sitt förstånd och av hela sin kraft. Det näst viktigaste är att man ska älska sin nästa som sig själv. När jag har tänkt på det första budet har jag många gånger tänkt att Gud är väldigt självisk som menar att det absolut viktigaste är att man ska älska honom. Jag har funderat en del på det här och kommit fram till att så inte är fallet. Jag tror att det första budet helt enkelt är en förutsättning för att man ska kunna leva upp till det andra. Älskar man Gud, så älskar man också själva kärleken och det kan nog behövas, för det är en hel del kärlek man ska sprida om man ska uppfylla det andra budet.


Gud förväntar sig inte eller kräver att vi fullt ut ska leva upp till de här buden. Jag tror att han är väl medveten om att vi inte alltid kan göra det. Men jag tror att Gud har satt upp de här buden för att det är just det här vi alltid ska sträva efter. Strävar man efter något så brukar man ju också åtminstone komma en bit på vägen. Jag är helt övertygad om att ju mer vi lever våra liv efter de här buden, desto mer och mer fantastiskt kommer våra liv bli, inte bara för oss själva utan även för människor i vår närhet.   


Kommentarer
Postat av: Sara

Sv: haha, JAPP!! :P

2010-10-29 @ 10:44:37
URL: http://saara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0