Logiskt att Gud finns?

Enligt mig är det egentligen inte särskilt logiskt att Gud finns, det är heller enligt mig inte logiskt att allting skapades av en slump. Det är inte ens logiskt att det finns något överhuvudtaget. Det absolut mest logiska skulle vara att det helt enkelt inte fanns något överhuvudtaget. Jag menar, hur kan något skapas ur inget! Antingen måste det ha gjort just detta eller så har allting alltid funnits. Men hur kan det ha gjort det? Detta är helt omöjligt för vårt mänskliga tänkande att greppa. Hur kan någonting alltid ha funnits, eller någonting skapas ur ingenting? Enligt vårt mänskliga tänkande och logik så har allting en början, och någonting skapas av någonting. Så är det bara! Allt detta säger mig att det måste finnas något som ligger bortom naturen och det materiella. Om naturen är det enda som finns, så måste alla frågor kunna besvaras utifrån naturen. Det är ju det enda som finns i så fall. Men enligt mig så är det omöjligt att enbart utifrån naturen förklara hur någonting överhuvudtaget kan finnas. Därför måste det finnas något utöver naturen, något som är högre än vårt förnuft och logik. Att Gud finns är inte logiskt, men eftersom allting egentligen är helt ologiskt så blir det logiskt att Gud finns. Är detta logiskt? Haha       


Kommentarer
Postat av: Annie

Bra skrivet Jonas. Du är verkligen jätteduktig på att skriva! Och jag förstår vad du menar. Gud är inte logisk, men ingenting är egentligen logiskt.

2010-10-16 @ 22:01:05
URL: http://metrobloggen.se/trdays
Postat av: Jonas

Tack Annie! :)

2010-10-17 @ 23:21:26
URL: http://theamazinglight.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0